Intressentmodellen i PR

Så benämner PR-branschen sina olika specialiseringar.

Intressentmodellen spe­lar en cen­tral roll i PR.

Framförallt syns intres­sent­mo­del­len i hur PR-byrå­er väl­jer att pro­fi­le­ra sina spe­ci­list­kom­pe­ten­ser. Många byrå­er beto­nar sin exper­tis inom områ­den som digi­tal PR, intern­kom­mu­ni­ka­tion, kris­kom­mu­ni­ka­tion, PA osv.

Även om intres­sent­mo­del­len (lik­som alla and­ra model­ler) har till­kor­ta­kom­man­den, så är den ofta använd­bar. Framförallt när det gäl­ler att demon­stre­ra kom­mu­ni­ka­tör­s­yr­kets bredd, kom­pe­ten­ser och ansvarsområden.

Låt oss ta en när­ma­re titt:

Intressentmodellen i PR

Intressentmodellen.
Spin Academy | Digitala PR-kurser

Intressentmodellen i PR

Intressentmodellen är en popu­lär modell i PR-sam­man­hang. Det är van­ligt att kate­go­ri­se­ra det pro­fes­sio­nel­la arbe­tet med kom­mu­ni­ka­tion uti­från model­lens indelningar.

Intressenter = grup­per eller grupp­re­pre­sen­tan­ter för spe­ci­fi­ka intres­sen med gemen­sam­ma inci­ta­ment kopp­la­de till en orga­ni­sa­tions verk­sam­het. [1]Silfwer, J. (2023, October 10). Intressentmodellen i PR. PR of Sweden. https://​prof​swe​den​.se/​i​n​t​r​e​s​s​e​n​t​m​o​d​e​l​l​en/

Intressentmodellen ser oli­ka ut i oli­ka sam­man­hang (och tidse­po­ker). “Digital PR” är t.ex. ett rela­tivt nytt till­skott. Corporate com­mu­ni­ca­tions och IR bakas ofta ihop, lik­som pub­lic affairs och lobbying.

  • Corporate com­mu­ni­ca­tions. Sätta mål. Ta fram stra­te­gi­er. Lägga pla­ner. Samordna arbe­tet. Mäta. Dokumentera. Utveckla.
  • Investor rela­tions. Kommunikation med finan­si­el­la intres­sen och ana­ly­ti­ker. Säkerställa finan­si­ell regel­ef­ter­lev­nad vad beträf­far kom­mu­ni­ka­tion. (“IR” eller “inve­ste­rar­re­la­tio­ner” på svenska.)
  • Media rela­tions. Framtagning av redak­tio­nel­la bud­skap. Kommunikation med jour­na­lis­ter. Medieträning. (“Medierelationer” på svenska.)
  • Digital PR. Kommunikation via e‑post, webb­si­dor, appar, sök­mo­to­rer, webb­fo­rum och soci­a­la medier.
  • Public affairs. Kommunikation med (den skat­te­be­ta­lan­de) all­män­he­ten. (“PA” på svenska.)
  • Lobbying. Kommunikation med poli­ti­ker, offent­li­ga verk­sam­he­ter och sam­häl­le­li­ga specialintressen.
  • Internal com­mu­ni­ca­tions. Kommunikation med med­ar­be­ta­re. (“IC” eller “intern­kom­mu­ni­ka­tion” på svenska.)
  • Crisis com­mu­ni­ca­tions. Omvärldsbevakning, kris­för­be­re­del­ser, kris­trä­ning, kom­mu­ni­ce­ra vid kri­ser, utvär­de­ra kri­ser. (“Kriskommunikation” på svenska.)
  • Marketing PR. Kommunikation mot köpa­re (och poten­ti­el­la köpa­re) av pro­duk­ter och tjäns­ter. (“Marknads-PR” på svenska.)
  • Industry PR (B2B). Kontakter med bransch­re­le­van­ta pri­va­ta aktö­rer. (“B2B-PR” på svenska.)

Det är även värt att note­ra att a) des­sa områ­den har sto­ra över­lapp med varand­ra, b) ton­vik­ten lig­ger på pri­vat sna­ra­re än offent­lig sek­tor och c) den svens­ka nomen­kla­tu­ren hal­tar betänk­ligt och exi­ste­rar i ett sorts ang­lo­sox­iskt mellanlager.

Intressentmodellen har ett före­tagse­ko­no­miskt ursprung och delar in omvärl­den base­rat på vil­ka oli­ka intres­sen som kan kopp­las till en orga­ni­sa­tion. [2]Intressentmodellen. (2023, August 17). Wikipedia. https://​sv​.wiki​pe​dia​.org/​w​i​k​i​/​I​n​t​r​e​s​s​e​n​t​m​o​d​e​l​len

Läs mer: Intressentmodellen i PR
På eng­els­ka: The Stakeholders in Public Relations (Doctor Spin)

💡 Prenumerera och få en gra­tis e‑bok e‑bok om pr-idéer!

Logo-Spin-Academy-2
Jerry Silfwer - Signatur

Tack för din upp­märk­sam­het! Stötta gär­na PR of Sweden genom att gå med i grup­pen på LinkedIn eller dela den­na arti­kel med bransch­kol­le­gor. Söker du PR-stöd hit­tar du Jerrys byrå här.

PR-resurser: Definition av public relations

Definition av public relations (PR).
Definition av pub­lic rela­tions (PR).
Spin Academy | Digitala PR-kurser

Definition av public relations (PR)

Det finns tusen­tals defi­ni­tio­ner av pub­lic rela­tions. Detta är för­stås en bransch­mäs­sig iro­ni då PR-värl­den exi­ste­rar för att göra orga­ni­se­rad kom­mu­ni­ka­tion tyd­lig och slagkraftig!

I mitt PR-arbe­te använ­der jag en defi­ni­tion med fokus på sän­da­re, syf­te och mot­ta­ga­re (dvs. trans­mis­sion):

Public rela­tions (PR) = den stra­te­gis­ka och tak­tis­ka använd­ning­en av kom­mu­ni­ka­tion i en orga­ni­sa­tion för att eta­ble­ra, bibe­hål­la eller utveck­la pro­duk­ti­va rela­tio­ner med intres­sen­ter, influ­e­ra­re och publi­ker. [3]Silfwer, J. (2024, May 25). Definition av pub­lic rela­tions (PR). PR of Sweden. https://​prof​swe​den​.se/​d​e​f​i​n​i​t​i​o​n​-​a​v​-​p​u​b​l​i​c​-​r​e​l​a​t​i​o​ns/

Notera:

Intressenter = grup­per eller grupp­re­pre­sen­tan­ter för spe­ci­fi­ka intres­sen med gemen­sam­ma inci­ta­ment kopp­la­de till en orga­ni­sa­tions verk­sam­het. [4]Silfwer, J. (2023, October 10). Intressentmodellen i PR. PR of Sweden. https://​prof​swe​den​.se/​i​n​t​r​e​s​s​e​n​t​m​o​d​e​l​l​en/

Influerare = obe­ro­en­de inne­hålls­ska­pa­re med egna digi­ta­la platt­for­mar som till­sam­mans med sin föl­jarska­ra har en direkt, indi­rekt eller poten­ti­ell bety­del­se för en organisation. 

Publiker = grup­pe­ring­ar som upp­står i sam­band med en spe­ci­fik frå­ga och vars pla­ne­ra­de eller opla­ne­ra­de kom­mu­ni­ka­tion påver­kar en organisation.

Läs vida­re: Definition av pub­lic rela­tions (PR)
På eng­els­ka: Public Relations Definition (Doctor Spin)

💡 Prenumerera och få en gra­tis e‑bok e‑bok om pr-idéer!

Logo-Spin-Academy-2
Jerry Silfwer
Jerry Silfwerhttps://profsweden.se
Jerry Silfwer (“Doctor Spin”) är PR-expert och digitalstrateg. Frilansande spinndoktor via Spin Factory och vd på KIX Index, ett forskningsföretag som mäter kommunikationsmognad. Har tidigare arbetat på Spotlight PR, Springtime PR och Whispr Group. Vinnare av Cision PR Influencer Award 2016.
En wiki för kommunikationsbranchen

Omslagsbild

Bilden har förstås inget med public relations att göra. Det är bara ett av mina foton. Se det som en "dekorativ påminnelse" om att det är klokt att ha hobbies utanför arbetet.