Intressentmodellen spelar en central roll i PR.
Framförallt syns intressentmodellen i hur PR-byråer väljer att profilera sina specilistkompetenser. Många byråer betonar sin expertis inom områden som digital PR, internkommunikation, kriskommunikation, PA osv.
Även om intressentmodellen (liksom alla andra modeller) har tillkortakommanden, så är den ofta användbar. Framförallt när det gäller att demonstrera kommunikatörsyrkets bredd, kompetenser och ansvarsområden.
Låt oss ta en närmare titt:
Intressentmodellen i PR
Spin Academy | Digitala PR-kurser
Intressentmodellen i PR
Intressentmodellen är en populär modell i PR-sammanhang. Det är vanligt att kategorisera det professionella arbetet med kommunikation utifrån modellens indelningar.
Intressenter = grupper eller grupprepresentanter för specifika intressen med gemensamma incitament kopplade till en organisations verksamhet. [1]Silfwer, J. (2023, October 10). Intressentmodellen i PR. PR of Sweden. https://profsweden.se/intressentmodellen/
Intressentmodellen ser olika ut i olika sammanhang (och tidsepoker). “Digital PR” är t.ex. ett relativt nytt tillskott. Corporate communications och IR bakas ofta ihop, liksom public affairs och lobbying.
Det är även värt att notera att a) dessa områden har stora överlapp med varandra, b) tonvikten ligger på privat snarare än offentlig sektor och c) den svenska nomenklaturen haltar betänkligt och existerar i ett sorts anglosoxiskt mellanlager.
Intressentmodellen har ett företagsekonomiskt ursprung och delar in omvärlden baserat på vilka olika intressen som kan kopplas till en organisation. [2]Intressentmodellen. (2023, August 17). Wikipedia. https://sv.wikipedia.org/wiki/Intressentmodellen
Läs mer: Intressentmodellen i PR
På engelska: The Stakeholders in Public Relations (Doctor Spin)
💡 Prenumerera och få en gratis e‑bok e‑bok om pr-idéer!
Tack för din uppmärksamhet! Stötta gärna PR of Sweden genom att gå med i gruppen på LinkedIn eller dela denna artikel med branschkollegor. Söker du PR-stöd hittar du Jerrys byrå här.
PR-resurser: Definition av public relations
Spin Academy | Digitala PR-kurser
Definition av public relations (PR)
Det finns tusentals definitioner av public relations. Detta är förstås en branschmässig ironi då PR-världen existerar för att göra organiserad kommunikation tydlig och slagkraftig!
I mitt PR-arbete använder jag en definition med fokus på sändare, syfte och mottagare (dvs. transmission):
Public relations (PR) = den strategiska och taktiska användningen av kommunikation i en organisation för att etablera, bibehålla eller utveckla produktiva relationer med intressenter, influerare och publiker. [3]Silfwer, J. (2024, May 25). Definition av public relations (PR). PR of Sweden. https://profsweden.se/definition-av-public-relations/
Notera:
Intressenter = grupper eller grupprepresentanter för specifika intressen med gemensamma incitament kopplade till en organisations verksamhet. [4]Silfwer, J. (2023, October 10). Intressentmodellen i PR. PR of Sweden. https://profsweden.se/intressentmodellen/
Influerare = oberoende innehållsskapare med egna digitala plattformar som tillsammans med sin följarskara har en direkt, indirekt eller potentiell betydelse för en organisation.
Publiker = grupperingar som uppstår i samband med en specifik fråga och vars planerade eller oplanerade kommunikation påverkar en organisation.
Läs vidare: Definition av public relations (PR)
På engelska: Public Relations Definition (Doctor Spin)
💡 Prenumerera och få en gratis e‑bok e‑bok om pr-idéer!
Noteringar
1, 4 | Silfwer, J. (2023, October 10). Intressentmodellen i PR. PR of Sweden. https://profsweden.se/intressentmodellen/ |
---|---|
2 | Intressentmodellen. (2023, August 17). Wikipedia. https://sv.wikipedia.org/wiki/Intressentmodellen |
3 | Silfwer, J. (2024, May 25). Definition av public relations (PR). PR of Sweden. https://profsweden.se/definition-av-public-relations/ |