Vad kommunikatörer gör är ett mysterium för många.
Finansmannen Leif Östling och journalisten Jan Scherman misstänker att offentliga verksamheter har för många kommunikatörer. Det är i alla fall vad de skriver i en debattartikel i Dagens Industri (“Kommunikatörer målar över rosten på samhällskroppen”).
Ord och inga visor i debatten, bitvis. Men då blir det för mig att plocka fram intressentmodellen.
Here we go:
Vad gör en kommunikatör, egentligen?
Debattörerna Östling och Scherman påpekar att antalet kommunikatörer i offentlig verksamhet har ökat de senaste tio åren. De önskar att denna yrkesgrupp ska granskas extra noggrant — så att de inte slösar med skattepengar.
“Men huvudfrågan är hur dessa kommunikatörer används. Sysslar de med för allmänheten befogad och relevant information?”
— Östling och Scherman, debattartikel i Dagens Industri
Ja, vad gör en offentliganställd kommunikatör om dagarna, egentligen?
Intressentmodellen
Intressentmodellen i PR
Intressentmodellen är en populär modell i PR-sammanhang. Det är vanligt att kategorisera det professionella arbetet med kommunikation utifrån modellens indelningar.

Intressentmodellen ser olika ut i olika sammanhang (och tidsepoker). “Digital PR” är t.ex. ett relativt nytt tillskott. Corporate communications och IR bakas ofta ihop, liksom public affairs och lobbying.
Det är även värt att notera att a) dessa områden har stora överlapp med varandra, b) tonvikten ligger på privat snarare än offentlig sektor och c) den svenska nomenklaturen haltar betänkligt och existerar i ett sorts anglosoxiskt mellanlager.
Intressentmodellen har ett företagsekonomiskt ursprung och delar in omvärlden baserat på vilka olika intressen som kan kopplas till en organisation. [1]Intressentmodellen. (2023, August 17). In Wikipedia. https://sv.wikipedia.org/wiki/Intressentmodellen
Läs mer: Intressentmodellen i PR
På engelska: The Stakeholder Model in Public Relations
Corporate communications inom offentlig sektor
Det är olyckligt för den offentliga kommunikatören att ett så centralt område inom kommunikation benämns “corporate communication.” Ett mer lämpligt begrepp hade varit “communication in organisations.” Cést la vie. Oakttat begreppsförvirring det är viktigt att även offentlig verksamhet kommunicerar strategiskt, det vill säga med syfte, mål och uppföljning.
Diskussionsfråga:
IR inom offentlig sektor
För den offentliga kommunikatören är det särskilt viktigt med kommunikationsrutiner för transparens mot skattebetalarna. En offentlig verksamhet finansierar inte heller alla områdesspecifika samhällsinitiativ på egen hand. Samverkan med andra medfinansiärer är vanligt förekommande.
Diskussionsfråga:
Media Relations (“Medierelationer”)
Att vara responsiv mot journalister (när intresse finns) är viktigt i offentlig verksamhet. I vissa fall kan det även vara nödvändigt att proaktivt kontakta journalister för att informera om den offentliga verksamheten.
Diskussionsfråga:
Digital PR
Den digitala transformationen har varit och är fortsatt en stor utmaning för den vanligtvis traditionella och långsamma offentliga sektorn. Digital tillgänglighet för skattebetalarna är en stor kommunikationsutmaning — liksom att mätta de digitala kanalernas hunger efter redaktionellt innehåll.
Diskussionsfråga:
Public Affairs
Vissa offentliga verksamheter har större publikt tryck på sig än andra. Inom områden som vård, skola och omsorg är allmänhetens informationsbehov enormt stort. Mer specialiserade myndigheter har istället den motsatta utmaningen: Hur skapar verksamheten kännedom och engagemang kring det egna arbetet?
Lobbying
Tjänstemän i det offentligas tjänst behöver ha mer kontakt med andra samhälleliga instanser än vad många vet. Den här tidskrävande kommunikationen är ofta belamrad med regler och processer.
Internal communications (“Internkommunikation”)
Den offentliga kommunikatören: Många offentliga verksamheter sysselsätter många medarbetare, ibland tiotusentals. Att se till att alla är rätt informerade vid rätt tillfälle är en av de största (och mest tidskrävande) utmaningarna för den offentliga kommunikatören.
Crisis communications (“Kriskommunikation”)
Den offentliga kommunikatören: I all offentlig verksamhet är krisberedskap verksamhetskritiskt. Det är inte enbart kommunikatörerna som måste vara förberedda — hela organisationen måste stå redo att möta krisen kommunikationsmässigt.
Marketing PR (“Marknads-PR”)
Marketing PR handlar om marknadsföring i icke-köpta kanaler.
Den offentliga kommunikatören: Marknadsföring i offentlig regi är ett krångligt kapitel. Kommuner, regioner och myndigheter ska inte försöka framställa sig själv i så bra dager som möjligt och i det syftet inte heller köpa medieutrymme. Men samtidigt behövs det skapas kännedom om tillgängliga offentliga tjänster. Var går gränsen mellan public affairs och marketing PR?
Industry PR (B2B)
Industry PR (B2B): Kontakter med branschspecifika företag, kommunikation med privata aktörer.
Den offentliga kommunikatören: Även offentliga verksamheter behöver ägna sig en del åt näringslivskontakter. Inom viss offentlig verksamhet är dessa relationer av ytterst stor vikt.
Ger intressentmodellen ett rättvisande svar på frågan om vad den offentliga kommunikatören gör om dagarna?
Ja, under mina 18 år som kommunikationsrådgivare har jag statistiskt sett haft tillräckligt många kontakter med offentliga kommunikatörer för att slå fast att de har många och långtgående ansvar såsom beskrivs ovan.
Den som tror att kommunikatörer utgör en anställd armé med huvudsyfte att nedkämpa kritiskt granskade journalister i numerärt underläge har fått en felaktig bild. En bild som ofta har förmedlats av journalister, för övrigt.
Är intressentmodellen en bra modell?
Intressentmodellen har, likt alla modeller, brister. Först och främst lägger den en semantisk tonvikt på företags kommunikationsarbete — men det går att se bortom detta tillkortakommande med ett uns av god vilja.
För det andra är modellens gränser ofta mjuka. En kommunikationsaktivitet kan vara medierelationer, public affairs och kriskommunikation på en och samma gång. Detta kan förstås bidra till otydlighet.
Står granskande journalister svaga mot offentliga kommunikatörer?
Det är rimligt att anta att vår svenska demokrati behöver fler granskande journalister, men hur sådana resurser ska realiseras är inte en fråga om det offentliga kommunikationsbehovet. Svårigheterna att finansiera modern journalistik står inte emot offentliga myndigheters växande kommunikationsbehov.
Annorlunda uttryckt:
Journalistiken får inte mer intäkter för att offentliga verksamheter kommunicerar mindre och otydligare.
Varför växer antalet kommunikatörer i offentlig verksamhet?
Atomiseringen av strategisk kommunikation i privat sektor
Ny informationsteknologi förvandlar industrisamhället till ett kommunikationssamhälle, på gott och ont.
Den privata sektorn har tacklat denna kommunikationsomställning, denna digitala transformation, genom att “atomisera” arbetet med strategisk digital kommunikation:
Och så vidare.
Näringslivet tenderar att tänka på dessa kompetenser “marknadsförare med digitala specialistkompetenser.” Satsningar på marknadsföring (i relation till satsningar på kommunkation) är ofta enklare att motivera då aktiviteterna syftar till att öka försäljningen av produkter och tjänster — en realitet som många kommunikatörer i näringslivet suckar tungt över.
Denna “atomisering” i den privata sektorn sker på gott och ont. Kompetenser och behov tydliggörs, samtidigt som helheten blir i det närmaste omöjlig att driva framgångsrikt.
Att den offentliga sektorn istället har valt en annan väg, nämligen att satsa på kommunikatörer, sker även det på gott och ont. Arbetet kan ske mer övergripande och strategiskt, men många digitala specialistkompetenser saknas i verksamheten.
Inom den offentliga sektorn ser verkligheten diametralt annorlunda ut:
Då offentliga uppdrag är av icke-kommersiell natur saknas näringslivets förkärlek för marknadsförare över kommunikatörer. Och de offentliga kommunikatörerna har valt att inte “atomisera” kommunikationsarbetet, detta då varken politiker eller skattebetalare är intresserade.
Så, därför blir kommunikatörerna i offentlig sektor successivt fler. Men paraplyet blir samtidigt större och större. Kommunikatörsyrket är ett av de yrken där den mentala ohälsan skenar. Den stora boven — stress.
Noteringar
↑1 | Intressentmodellen. (2023, August 17). In Wikipedia. https://sv.wikipedia.org/wiki/Intressentmodellen |
---|