Asdf.
Asdf.
Asdf.
Here we go:
Rubrik
Atomiseringen av strategisk kommunikation i privat sektor
Ny informationsteknologi förvandlar industrisamhället till ett kommunikationssamhälle, på gott och ont.
Den privata sektorn har tacklat denna kommunikationsomställning, denna digitala transformation, genom att “atomisera” arbetet med strategisk digital kommunikation:
Och så vidare.
Näringslivet tenderar att tänka på dessa kompetenser “marknadsförare med digitala specialistkompetenser.” Satsningar på marknadsföring (i relation till satsningar på kommunkation) är ofta enklare att motivera då aktiviteterna syftar till att öka försäljningen av produkter och tjänster — en realitet som många kommunikatörer i näringslivet suckar tungt över.
Denna “atomisering” i den privata sektorn sker på gott och ont. Kompetenser och behov tydliggörs, samtidigt som helheten blir i det närmaste omöjlig att driva framgångsrikt.
Att den offentliga sektorn istället har valt en annan väg, nämligen att satsa på kommunikatörer, sker även det på gott och ont. Arbetet kan ske mer övergripande och strategiskt, men många digitala specialistkompetenser saknas i verksamheten.