Vi ser nu den digitala kommunikationens atomisering tydligt.
Den digitala kommunikationens atomisering kan förklaras av det ökande behovet av djupgående digitala specialistkompetenser. Många organisationer vill möta detta kompetensglapp, men ser inte hur sådana investeringar ska ge tillräckliga avkastningar.
Och mitt i denna förvirring blir “allt” marknadsföring.
Låt oss ta en närmare titt:
Atomisering av digital kommunikation
Spin Academy | Digitala PR-kurser
Den digitala kommunikationens atomisering (och dess effekter)
Den digitala kommunikationsrevolutionen har skapat en uppsjö av nya digitala marknadsspecialister. [1]Nesterenko, V., Miśkiewicz, R., & Abazov, R. (2023). Marketing Communications in the Era of Digital Transformation. Virtual Economics. https://doi.org/10.34021/ve.2023.06.01(4)
För att ge några exempel:
Och så vidare. Framträder ett mönster?
Vart tog den strategiska kommunikationen vägen?
Några specialiseringar hamnar utanför listan och där återfinns t.ex. sökoptimerare, konverteringsspecialister och growth hackers. Men även de kallar ofta sig själva för “marknadsförare”.
Denna “atomisering” av den digitala kommunikationen är till viss del nödvändig. I takt med att samhället blir allt mer digitalt behöver vi växa med digitala kompetenser. Och det är svårt att inrymma alla dessa spetskompetenser i ett fåtal personer.
Men atomiseringen av den digitala kommunikationen skapar lika många problem som den löser.
Atomiseringens organisationsproblem
Atomiseringen av den digitala kommunikationen skapar många allvarliga problem för organisationer.
För att ge några exempel:
Atomiseringens organisationseffekter
Hur tacklar organisationer atomiseringens effekter?
I mitt arbete möter jag tre typer av strategier för att möta atomiseringens problem:
Läs mer: Den digitala kommunikationens atomisering (och dess effekter)
💡 Prenumerera och få en gratis e‑bok e‑bok om pr-idéer!
Tack för din uppmärksamhet! Stötta gärna PR of Sweden genom att gå med i gruppen på LinkedIn eller dela denna artikel med branschkollegor. Söker du PR-stöd hittar du Jerrys byrå här.
Noteringar
1 | Nesterenko, V., Miśkiewicz, R., & Abazov, R. (2023). Marketing Communications in the Era of Digital Transformation. Virtual Economics. https://doi.org/10.34021/ve.2023.06.01(4) |
---|