Nyhetsankaret Lisah Silfwer har förvandlats till AI-klon.
Även om många av oss har velat klona oss själva för att hinna med allt, så menar nog ingen av oss allvar.
Därför var det märkligt att se en AI-klon av Lisah Silfwer rapportera en fejkad “nyhet” på TikTok.
Låt oss ta en närmare titt:
Underkänt på Turing-testet (ett tag till)
Ett oansenligt källarföretag bestämde sig för att använda Lisahs röst och liknelse för att driva trafik till sin webbshop.
Då Lisah arbetar som nyhetsankare i digitala kanaler – och jag som digital PR-rådgivare – så hade vi förstås redan pratat över köksbordet om att det bara var en tidsfråga innan något dylikt skulle inträffa.
Och jag vill inte överdriva: AI-klonen var ett hafsverk. Bilderna var ett löst hopkok av gamla klipp. Och rösten var duktigt svajig — detta då ElevenLabs AI-teknologi fortfarande kämpar med andra språk än engelska.
Wifeys AI-klon får därmed underkänt på Turing-testet.
Ett litet tag till, i alla fall.
Att anmäla AI-överträdelser
Men vad behöver egentligen hända när ett varumärke råkar ut för något dylikt? Till att börja med behöver innehållet dokumenteras och därefter rapporteras till plattformen — i det här fallet TikTok. Det kan förstås tyckas vara meningslöst. Jagandet av överträdelser kan kännas som ett evigt “Whack-a-Mole.” Därtill hanteras de flesta ärenden av trubbiga automatiska system med orimligt långa handläggningstider.
Det finns även en risk att publiken på TikTok uppfattar ett stort och starkt varumärke som ogint när de ger sig på små skapare av underhållande kaos. Därtill brukar trolliga konton knappast slå av på takten när de får extra uppmärksamhet.
Men alla motargument till trots är det en viktig symbolhandling att anmäla. Att skydda ett varumärke är att i handling visa respekt mot alla de människor som genom tiderna har investerat sin tid och sitt engagemang i att bygga det som blivit. Att vidta åtgärder kan även visa sig vara juridiskt viktigt på lite längre sikt.
Omvärldsbevakning och utbildning kring AI
Det är även ett bra tillfälle att se över varumärkets rutiner för omvärldsbevakning. Med mer kunskap från reella incidenter blir det enklare att förstå vad varumärket bör lyssna efter. Det här gäller även enskilda medarbetares personliga förtroenden, något som större organisationer ofta förbiser.
Rent praktiskt kan det vara en god idé att varna (och utbilda) varumärkets befintliga intressenter och publiker. Vi kan nog alla uppskatta en uppriktig och välmenande påminnelse om att källkritik är viktigt, men genomförandet kräver kommunikativ fingertoppskänsla av rang; ingen vill bli skriven på näsan av en prussilusk millennial eller fordrande boomer.
Oavsett hur lagstiftningen utvecklas och vilka förmågor till framtvingande regelefterlevnad som realiseras, så är det för alla varumärken viktigt att etablera och bibehålla direkta relationer med sina publiker. Det gäller i allra högsta grad också digitalt. De komplikationer som följer av ny AI-teknologi gör bara denna grundansats mer aktuell, inte mindre.
Framtiden: AI-klon som affärsmodell?
Mer svårtacklat är då det underliggande skavet mellan arbetstagare och arbetsgivare. Även om AI-kloning är besvärligt för varumärket här och nu, så går nog de flesta organisationer i tankar om att själva skapa AI-kloner för att på så sätt öka produktiviteten, driftsäkerheten och lönsamheten.
Den stora frågan om AI och arbetskraftsväxling hamnar hos ägare, ledare och fackliga organisationer långt innan den landar hos kommunikationsavdelningen.
Mora Tidning: Så blev jag en fejkad AI-klon
Expressen: Så blev jag en fejkad AI-klon på TikTok
Tack för din uppmärksamhet! Stötta gärna PR of Sweden genom att gå med i gruppen på LinkedIn eller dela denna artikel med branschkollegor. Söker du PR-stöd hittar du Jerrys byrå här.